top of page
Blog: Blog2
Zoeken
  • Foto van schrijver180 maanden

Maand 0: De voorbereidingen

Bijgewerkt op: 2 mrt. 2019

Dit is eigenlijk niet de eerste maand, daarom: Maand 0. Ik begin op 1 januari 2019. Maar voor ik begin moeten er wat voorbereidingen getroffen worden. In deze eerste post zal ik de cijfers op tafel leggen en de prognoses laten zien.

In het kort: Ik ga in 180 maanden (15 jaar dus) er voor zorgen dat ik niet meer afhankelijk ben van vergoedingen uit loondienst.

Hoe ga ik dat doen? Ik wil passief inkomen (inkomen waar ik niet voor hoef te werken) genereren om mijn uitgaven te voorzien. Ik zou met 600.000 euro en een rente percentage van netto 4%* 24.000 euro netto per jaar aan inkomen hebben. Dat is 2000 euro per maand. Daar red ik mij vandaag de dag prima mee, dus dit zou voldoende moeten zijn.


*Die 4% is na aftrek vermogensrendementsheffing, dus bruto een ruime 5%.


Ik houd dit verder kort, zodat ik in volgende posts dieper in kan gaan op specifieke onderdelen.

Hieronder mijn prognose. De eerste maanden moet ik nog 2 leningen afbetalen (7000 en 6000 euro) dus zal mijn inleg minder zijn, de 15.000 euro in september zal het bijstorten op mijn spaarhypotheek zijn. Dit wil ik zo snel mogelijk doen, aangezien ik daar nog 3 jaar lang 5,1% rente krijg.


Verwachting op T0

Rond het einde van de maand zal ik de eerste regel gaan vullen en een update posten. Tot dan!


6 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page